گزارش گاردین از سقوط کابل (۱۳۷۳)

گزارش گاردین از سقوط کابل (۱۳۷۳)

گزارش گاردین از وضعیت غرب کابل پس از سقوط بدست نیروهای شورای نظار (۱۳۷۳).

روز شنبه ۱۳۷۳/۱۲/۲۰ فاشیسم سکتاریستی با شعار «تشنه‌به‌خون هزاره بودن» بر غرب کابل مسلط شد. آنچه که ازآن‌پس بر غرب کابل و مردم بی‌دفاع هزاره در این ساحه گذشت و هنوز هم می‌گذرد، عمق فاجعه را در تاریخ کنونی کشور تمثیل می‌کند. گزارش ذیل از نشریه گاردین مورخ ۱۹۹۵/۰۳/۱۴ برای تصویر اولین گام‌های فاشیسم در غرب کابل نقل می‌گردد.

(امروز ما)



گاردین لندن ۱۴ مارس ۹۵: خبرنگار گاردین از کابل ضمن گزارش مفصلی درباره جنگ‌های کارتهٔ سه می‌نویسد: عساکر و قوت‌های حکومتی، درحالی‌که آمادگی حمله به قرارگاه طالبان در چهار آسیاب را می‌گیرند، در کابل به دزدی و غارت در منطقه کارته سه پرداختند، کارته سه را قوت‌های حکومتی از طالبان و حزب وحدت در جریان روزهای آخر هفته اشغال کرد.

به‌روز شنبه قوت‌های طرف‌دار ربانی که تحت فرمان احمدشاه مسعود، قوماندان مجاهدین، قرار دارد، اولین شکست نظامی را بر طالبان تحمیل نموده و در پی آن به بیدادگری در منطقه پرداخته و در سرتاسر سرک‌های منطقه کارتهٔ سه به غارت و تاراج، پرداختند. کارکنان مؤسسات طبی گفتند که آنها دست‌کم از شش واقعهٔ تجاوز به ناموس زنان خبر دارند. یکی از کارکنان شفاخانه‌ها گفت که ما فکر می‌کنیم که بی‌عفتی و تجاوز به زنان به‌صورت بسیار گسترده صورت‌گرفته است. اما حرمت اجتماعی و ننگ از این جنایت قبیح آن‌قدر زیاد است که دریافتن قربانیان را ناممکن می‌سازد.

خبرنگار نمونهٔ این مظالم را آورده می‌نویسد: مردی بنام عزیزی با خانوادهٔ شانزده‌نفری‌اش در حال بیرون‌شدن از منطقهٔ کارته سه بود، هر دو دست عزیزی شکسته و در پارچهٔ کهنه پیچیده و به گردن او آویخته بود. او گفت که جنگجویان حکومتی به هر دو بازوی او با پره (لبه) بیل، زده و دست‌های او را شکستانده‌اند و زن او را به‌شدت لت و کوب کرده‌اند. زن او تلاش می‌کرد که نگذارد عساکر دولتی خانه‌شان را غارت و تاراج کنند.

خبرنگار گاردین عساکر دولتی را با پشتاره‌های مال درحالی‌که پشتشان زیر بار اموالی که غارت کرده بودند، خم شده بود و یا در حین مجادله با یک دگر بر سر تقسیم غنایم دیده و گزارش داده است.

شفاخانه‌ها خبر می‌دهند که در جنگ‌های کارته سه بیشتر از صد نفر کشته و هزار نفر زخمی شده است.

منبع: ___ (۱۳۷۴). فاشیزم در صفحهٔ گاردین، امروز ما، شماره ۴.صفحه ۱۵، پیشاور: ارگان نشراتی حزب وحدت اسلامی افغانستان، ۵ ثور (اردیبهشت) ۱۳۷۴ خورشیدی.